Viktfixering!

Det finns något som jag stör mig på så otroligt mycket och det är när folk är överdrivet viktfixerade. Let's be honest, lite viktfixerade är nog 99% av Sveriges befolkning. Det är nog rätt så bra. Men när man har nått den nivån av viktfixering att det blir ett problem i ens vardag så har det gått för långt!!!
"Jag kan inte äta det jag blir för tjock då", "Jag väger alldeles för mycket", "Jag önskar att jag hade en sån kropp" "Tänk om man såg ut som den personen", "Ingen kommer någonsin vilja se mig utan kläder, det enda dom kommer se är en flodhäst", "Jaaaaaa!! Jag har gått ner i vikt".
 
Det där är sådant som jag får höra varje dag och det driver mig till vansinne. Om man vill gå ner i vikt, bli hälsosammare, eller få större muskler så är det bra för er. Det är superhärligt att ni har ett mål som ni kämpar för att nå. Men en sak ska ni ha klart för er, du är inte bättre för att du har en vältränad kropp. Om du bara är ute efter att få en "perfekt kropp" så kan du sluta med det du håller på med. Din kropp är redan perfekt. Det är inte din vikt som bestämmer hur du är som människa, det är din utstrålning. Något jag också har märkt är att många väljer att inte äta vanlig mat bara för att de ska gå ner i vikt. Istället sitter de och äter soppor i en hel vecka. I vissa fall äter de inget alls. Förstår ni hur fucked up det är. Istället för att sitta med era soppor och era bantningstabletter så borde ni ta hand om er kropp om ni vill gå ner i vikt. Ingenting är omöjligt. Börja ät mat som ger dig näring, gå/cykla istället för att sitta i soffan, gå till gymmet, vad som helst så länge det inte är att försöka svälta er mindre.
Istället för att stå framför spegeln och fokusera på det dåliga, fokusera på det bra. Att ha fett på kroppen gör dig inte mindre vacker. Träna för att du vill, inte för att du vill "passa in" i samhället. Folk måste inse att man inte behöver väga 45 kilo för att se attraktiv ut.
 
 
 
 
 
 
/Matilda

Kommentera här: